Agenda
Meer informatie, kijk dan hier
Word donateur bij Stichting de Pioniers
Overzicht spelinformatie
::: homepage | spelinfo | recensies | het groot van dale spel :::

HET GROOT VAN DALE SPEL DER NEDERLANDSE TAAL
Zelf ben ik altijd wel te porren voor een kenniskwisje en toen Jumbo en De Dikke van Dale de handen ineengeslagen hadden en besloten een spel op de markt te brengen was ik dan ook zeer benieuwd. Nu zijn er van dit spel een aantal varianten. Zo is er een variant voor kinderen (de junior editie) een familie variant en een variant voor volwassen waar wij het over gaan hebben. Wanneer je denkt dat HET GROOT VAN DALE SPEL een variant is op het Trivial Persuit concept moet ik je toch even corrigeren, het gaat hier over een heel nieuw spelconcept dat wel degelijk te bestempelen is als een kenniskwis maar geenszins lijkt op Trivial Persuit.

In HET GROOT VAN DALE SPEL is het de bedoeling dat je op een spiraalvormig bord als eerste, bepakt met 3 woordenboeken over de finish gaat. Deze woordenboeken kan je onderweg verdienen, door juiste antwoorden te geven én ook eventueel weer verliezen. Haal je de finish zonder de benodigde woordenboeken dan wordt je uitgenodigd voor een nieuwe ronde over het bord. Je verplaats je pion door middel van een dobbelsteenworp. Wanneer je je pion verplaatst naar een nieuw vak kunnen de volgende gebeurtenissen plaatsvinden: Kom je op een blanco vakje gebeurt er niets; Kom je op een gemarkeerd vakje dan krijg je meestal een vraag of mag je je nogmaals verplaatsen.

Krijg je een vraag dan pakt iemand een kaart en kiest een vraag voor je uit. Een goed idee is dat de vragen op de kaartjes in verschillende niveaus aanwezig zijn en dat er van elk niveau minstens uit drie vragen te kiezen is. Afhankelijk van je niveau (lees verzamelde woordenboekjes) krijg je tijdens het spel een bijpassende vraag. Het wordt naarmate je vordert dus steeds een stukje moeilijker. Afhankelijk van de plek waar je staat levert een vraag een extra beurt of een extra woordenboekje op.

Nu is er ook de mogelijkheid om een woordenboek weer te verliezen. In het interactieve gedeelte van HET GROOT VAN DALE SPEL kan je je medespelers uitdagen tot een woordduel. Dit is een erg leuk gegeven dat in eerste instantie erg goed werkt en het geheel uitdagender maakt. Wanneer je op een bepaald vakje komt moet je een medespeler uitdagen tot een duel. Beiden beantwoorden een vraag op hun niveau. Alle twee goed of fout, niets aan de hand maar wanneer er één de fout in gaat verliest deze een woordenboek en krijgt de ander er een bij (nooit meer dan 3!)

Gedurende het gehele spel werkt dit duelleren uitstekend, totdat iemand de buitenste ring van de spiraal haalt met 3 woordenboeken en dus bijna over de finish gaat. Op dat moment veranderd deze regel namelijk het gehele spel tot een onmogelijke taak. Iedereen die nu een duel moet aangaan gaat dit aan met die ene speler. Deze speler gaat geheid (na bijvoorbeeld 5 keer te zijn geduelleerd!) wel ergens de fout in en verliest een woordenboek zodat hij/zij vervolgens weer een hele ronde moet afleggen om een woordenboek te verdienen. Hierdoor wordt het spel ondragelijk lang en ronduit vervelend te noemen. Na een aantal keer spelen kwamen we dan ook op een variant die het spelen van HET GROOT VAN DALE SPEL een stuk prettiger maakt.

Het spelmateriaal is zeker zeer sfeervol te noemen. Het spelbord is mooi vormgegeven en ook het bijgeleverde materiaal is keurig in orde. HET GROOT VAN DALE SPEL beschikt over twee sets kaarten die beiden in een mooie stevige doos zitten. HET GROOT VAN DALE SPEL wordt geleverd met de sets Dictee en Woordkennis. Verder zijn er in de handel nog een aantal uitbreidingen te vinden waaronder Etymologie (waar komt dat woord vandaan?) en Spreekwoorden en Gezegden (wat betekende dat ook al weer?). Er zijn meer dan voldoende kaarten aanwezig zodat je niet bang hoeft te zijn dat na een paar keer spelen alles al een keer de revue heeft gepasseerd.

Bij HET GROOT VAN DALE SPEL wordt je kennis op het gebied van de Nederlandse taal flink op de proef gesteld. En met flink bedoelen we dan ook flink. Persoonlijk had ik soms het gevoel dat ik de Neanderthaler van de Nederlandse taal was. Als je op zoek naar een gezelschapsspel met een gemiddelde kennisdrempel (Bijvoorbeeld: Trivial Persuit) dan is dit spel minder geschikt. Wanneer je echter van een uitdaging op woordgebied houdt is HET GROOT VAN DALE SPEL zeker aan te raden en zul je absoluut geen miskoop aan dit mooi uitgevoerde spel hebben.

Variant:

Probeer de volgende variant eens om ervoor te zorgen dat het spel niet te langdradig wordt.
Wanneer een speler met drie woordenboeken de buitenste ring bereikt mag deze maximaal 1 keer per speelronde tot een duel worden uitgedaagd. Komt deze speler zelf op een duelleer vakje dan is de speler verplicht een duel aan te gaan.

R.T.

Spelsoort Aantal spelers
2-6