Agenda
Meer informatie, kijk dan hier
Word donateur bij Stichting de Pioniers
Overzicht spelinformatie
::: homepage | spelinfo | recensies | top secret :::

TOP SECRET
Ken je dat gevoel? Dat gevoel dat je wou dat je weer een jaar of 10 was. Ik kreeg dat gevoel heel sterk toen ik voor het eerst het spel TOP SECRET zag. Wat ziet dat er fantastisch uit. Een supergroot bord, spannende missies maar is het ook wat? Tijd om het spel samen met een paar kids te spelen en kijken wat zij ervan vonden. In eerste instantie lijkt het spel qua lay-out erg op Cluedo maar dat is schijn en je merkt na een keer spelen direct dat het hier om een echt nieuw spel gaat. En zal ik je eens wat vertellen, je hoeft volgens mij geen 10 te zijn om dit spel leuk te vinden.

In TOP SECRET draait het allemaal om een gevaarlijke dictator die beschikt over 5 splinternieuwe hightech straaljagers. Het is aan jou de eer om zijn zwaar beveiligde basis binnen te dringen en als eerste zo'n straaljager te stelen om zo een aanval tegen jouw land tegen te gaan. Dat je niet even de hangar binnen kan lopen en in zo'n vliegtuigje kan wegvliegen lijkt me duidelijk. Als eerste moet je een informatie zien te verzamelen.

Het spelbord laat de plattegrond van een complex zien met daarop onder andere de hangar waar de straaljagers staan. Een leuk detail is dat de hangar echt 3D is en dus van hoogte verschilt met de rest van het bord. Als speler beschik je over een spelfiguur (van elke speler is een korte biografie aanwezig) en een laptop waar je gegevens in kunt opslaan. Ook zijn er bewakers aanwezig die het complex bewaken. De bedoeling is dat je 4 gegevens verzameld van één bepaalde straaljager. Deze gegevens kan je op een heleboel manieren verzamelen.
De eerste manier is door in een kamer in te breken. Nu heb je het recht om de kamer te doorzoeken en mag je van een gesloten stapel een informatiekaart trekken. Deze informatiekaarten kunnen gegevens bevatten over een straaljager maar kunnen ook dienen als actiekaart. De tweede manier is door een kamer binnen te dringen waar een andere speler al aanwezig is. Nu mag je in plaats van de kamer doorzoeken ook een informatiekaart van de andere speler stelen. De laatste mogelijkheid om informatie in te winnen is het raadplegen van het archief. Alle kaarten die gespeeld worden tijdens het spel komen op een aflegstapel, kom je in een kamer met een laptopsymbool dan kan je het elektronisch archief raadplegen, oftewel de kaarten in de aflegstapel bekijken (maximaal 3). Dat dit niet geheel zonder gevaar is wordt straks wel duidelijk.

Om het geheel wat spannender te maken zijn er nog een aantal elementen aan TOP SECRET toegevoegd. Tijdens het spel wordt er met 2 dobbelstenen gegooid wanneer iemand dubbel gooit moet deze eerst de bewaker verplaatsen (maximaal 7 stappen). Ziet de bewaker kans om iemand te pakken dan wordt deze persoon meegenomen naar de kamer van de beveiligingsdienst en raakt één van zijn actiekaarten kwijt.Wanneer een kamer door iemand wordt betreden schakelt er een alarm in werking. Dit alarm werkt in 4 fasen. Heeft het alarm de nul bereikt dan wordt er een hoofdalarm ingeschakeld dat uit 12 stappen bestaat. Bereikt vervolgens dit hoofdalarm ook de nul dan komt er een nieuwe bewaker in het spel die iets minder mild is. Ziet deze bewaker namelijk de kans om je te pakken dan is het spel direct voor je afgelopen! Oppassen dus. Ook is er een beveiligde zone in het complex waar je wel in kan maar niet zo makkelijk uit. Je kan deze zone alleen weer uit wanneer je een pasje bij de receptie hebt gestolen of een vermommingkaart op handen hebt. Nog een aardig gegeven is dat er in TOP SECRET boobytraps aanwezig zijn. Steel je een kaart van een ander en blijkt dit een bom te zijn, raak je direct twee kaarten kwijt. Ditzelfde gebeurt wanneer je een boobytrap in het archief tegenkomt.

Gedurende het gehele spel mag je maar vier actiekaarten op handen hebben. Regelmatig gebeurt het dat je een aantal straaljagerkaarten op handen hebt en dat er iemand weer zo vervelend is om één van je kaarten te stelen. Om dit te voorkomen kan je je laptop gebruiken. In het gehele complex is het niet mogelijk om een satelliet verbinding te krijgen met je laptop om zo je gevonden gegevens op te slaan. Behalve bij de receptie. Nu heb je de mogelijkheid om per keer twee kaarten op te slaan zodat deze gedurende het spel veilig zijn. Je mag naast deze kaarten dus weer vier andere kaarten hebben. Heb je vier kaarten van één straaljager verzameld dan wordt het rennen naar de hangar en hopen dat je niet wordt gesnapt!

TOP SECRET is een echt familiespel, zowel jong als oud kan hier plezier aan beleven. Het spel bevat voldoende elementen om het geheel een bepaalde spanning mee te geven en ook aan interactie heeft het genoeg te bieden. Het spelmateriaal ziet er ronduit prachtig en zeer sfeervol uit. Het geheel straalt iets spannends uit wat goed klopt bij het spel. Zelf de handleiding is geheel in de sfeer van het spel. De actiekaarten hadden echter van een wat betere kwaliteit kunnen zijn. Deze zijn erg dun uitgevoerd waardoor de kans op scheuren ontstaat. Een andere kanttekening kan geplaatst worden bij de regels omtrent het alarm per kamer. Het is nu niet geheel duidelijk of je een kamer nog wel mag betreden als het alarm volledig op nul staat. Wij hebben een aantal spelvarianten gespeeld die het spel een stuk spannender maken waardoor het geheel naar onze mening meer tot zijn recht komt. TOP SECRET is een goede koop dat uitnodigt om meer gespeeld te worden.

Variant.

Wanneer een alarm in een kamer op nul staat mag je deze kamer niet meer betreden. Het aantal te betreden kamers neemt gedurende het spel dus af. Wanneer alle kamers de nul hebben bereikt worden de alarmen weer op 4 gezet. Ben je een beetje bekend met het spel probeer dan eens de volgende variant. Gebruik de bovenstaande variant maar stel aan het begin van het spel alle alarmen in op 3 in plaats van 4. Hierdoor komt de speciale bewaker nog eerder in het spel!

R.T.

Spelsoort Aantal spelers
2-5