Ergens
in de Midden-Amerikaanse jungle is onlangs een stuk oerwoud
ontdekt waar oude culturen onaangeroerd wachten om opnieuw
tot leven te worden geroepen. In totaal zullen 4 teams de
strijd met elkaar aangaan om zoveel mogelijk van deze rijkdom
bloot te leggen om zo de meeste roem te vergaren. In eerste
instantie zal het oerwoud zijn geheimen niet prijsgeven en
de expeditieleden zullen er alles aan moeten doen om steeds
verder de jungle in te trekken om zo de mooiste schatten te
vinden (en te houden!). De expeditieleden zullen overwoekerde
tempels aantreffen en er zal heel wat afgegraven worden om
die ene schat te vinden. Maar zal het je lukken om ervoor
te zorgen dat jouw vindplaats ook de jouwe blijft
TIKAL speelt zich af op een lekker groot bord waarop een
oerwoud te zien is wat nog onontdekt is. Rechts bovenin
zie ligt een stuk braakliggend terrein waarop trucks, goederen
e.d. te zien zijn. Vanaf dit punt, het basiskamp, trekken
de teams stuk voor stuk het oerwoud in. In het spel bepaal
je aan de hand van 10 actiepunten zelf de handelingen die
je gaat verrichten. Naast het bord ligt een stapel tegels.
Wanneer je als speler aan de beurt bent draai je eerst een
tegel om en plaatst deze op het spelbord, vervolgens bepaal
je de handelingen die je wilt uitvoeren. Door het plaatsen
van een tegel word telkens een stuk oerwoud ontgonnen. Op
een tegel kan een deel van een tempel te zien zijn, een
vindplaats waar naar schatten kan worden gegraven, een leeg
stuk oerwoud of een vulkaan. Op elke tegel zijn resten van
een pad te zien, in de vorm van stapstenen. Via deze stenen
is dat deel van het oerwoud bereikbaar. Hoe meer stapstenen
er gepasseerd moeten worden om van tegel naar tegel te gaan
hoe meer actiepunten dit kost. Een belangrijke beslissing
dus wanneer er een tegel geplaatst moet worden. (een tegel
moet overigens bij plaatsing altijd bereikbaar zijn!)
Als speler beschik je bij TIKAL over de volgende
acties:
Het plaatsen van een expeditie lid in een basiskamp (1AP).
Het verplaatsten van een expeditielid (1 AP per stapsteen).
Een tempel blootleggen (2 AP).
Een schat delven (2 AP).
Een basiskamp plaatsen (5 AP).
Gedwongen ruilen van schatten (3 AP).
Vindplaats opeisen (6 AP)
Aan jou de eer om te beslissen welke keuzes je gaat maken.
Belangrijk om te weten is dat er alleen tempels en schatten
mogen worden blootgelegd wanneer de speler de meerderheid
aan expeditieleden in dat gebied heeft. Wanneer een tegel
word omgedraaid en hier een vindplaats op zichtbaar is,
worden er direct schatten geplaatst in de vorm van fiches.
Er zijn veel verschillende schatten en een setje dezelfde
artefacten levert bij een telling extra punten op. Ook tempels
leveren punten op. Naarmate een tempel meer wordt blootgelegd
stijgt deze letterlijk op het spelbord en levert meer punten
op. De punten voor tempels gelden alleen voor degene met
de meeste expeditieleden in dat gebied.
De punten telling in TIKAL is waarschijnlijk anders dan
je bij andere spellen gewend bent. Wanneer iemand een vulkaantegel
draait volgt er een telling. Iedere speler krijgt nog 10
actiepunten. Na het uitspelen van zijn punten wordt er direct
voor die speler gewaardeerd. Zo heeft iedereen gelijke kansen
en wordt geluk omtrent het draaien van de tegel behoorlijk
beperkt.
Ben je gewend aan het spelmechaniek dan biedt Ravensburger
de mogenlijkheid om het spel eens anders te spelen. Bij
deze variant worden de tegels niet per beurt omgedraaid
maar worden de tegels geveild en bepaald dit ook de volgorde
van spelen.
Met TIKAL is Ravensburger erin geslaagd een uiterst strategisch
spel neer te zetten dat steeds weer blijft boeien. De prachtige
vormgeving en de vele mogelijkheden om te spelen, dragen
hier zeker een steentje aan bij. Het materiaal is van degelijke
kwaliteit en ook de doos is voorzien van een keurige inlay
waar alles precies in past.
Voor de liefhebbers van het betere strategie spel is TIKAL
zeker de moeite waard. Veel spellen geven aan dat het vanaf
2 spelers te spelen is, vaak mis je dan toch een deel van
het spel. TIKAL daarentegen is zeer goed te spelen met 2
spelers.
Variant
In de handleiding wordt aangegeven dat je een basiskamp
mag plaatsen op elke tegel die leeg is. Het is hierbij niet
verplicht om een expeditielid op deze plek te hebben staan.
Hierdoor kan het gebeuren dat iemand een basiskamp bouwt
in de buurt van een plek waar jij al heel veel in geïnvesteerd
hebt. Wij raden dan ook aan de volgende variant eens te
proberen die het geheel wat meer in balans brengt. Een basiskamp
mag alleen geplaatst worden op een lege tegel waar je de
meerderheid aan expeditieleden hebt. Zo moet je eerst het
oerwoud doortrekken voordat je hier een basiskamp mag plaatsen
R.T.