Agenda
Meer informatie, kijk dan hier
Word donateur bij Stichting de Pioniers
Overzicht spelinformatie
::: homepage | spelinfo | recensies | tikal :::

Tikal
Spiel des jahresErgens in de Midden-Amerikaanse jungle is onlangs een stuk oerwoud ontdekt waar oude culturen onaangeroerd wachten om opnieuw tot leven te worden geroepen. In totaal zullen 4 teams de strijd met elkaar aangaan om zoveel mogelijk van deze rijkdom bloot te leggen om zo de meeste roem te vergaren. In eerste instantie zal het oerwoud zijn geheimen niet prijsgeven en de expeditieleden zullen er alles aan moeten doen om steeds verder de jungle in te trekken om zo de mooiste schatten te vinden (en te houden!). De expeditieleden zullen overwoekerde tempels aantreffen en er zal heel wat afgegraven worden om die ene schat te vinden. Maar zal het je lukken om ervoor te zorgen dat jouw vindplaats ook de jouwe blijft…

TIKAL speelt zich af op een lekker groot bord waarop een oerwoud te zien is wat nog onontdekt is. Rechts bovenin zie ligt een stuk braakliggend terrein waarop trucks, goederen e.d. te zien zijn. Vanaf dit punt, het basiskamp, trekken de teams stuk voor stuk het oerwoud in. In het spel bepaal je aan de hand van 10 actiepunten zelf de handelingen die je gaat verrichten. Naast het bord ligt een stapel tegels. Wanneer je als speler aan de beurt bent draai je eerst een tegel om en plaatst deze op het spelbord, vervolgens bepaal je de handelingen die je wilt uitvoeren. Door het plaatsen van een tegel word telkens een stuk oerwoud ontgonnen. Op een tegel kan een deel van een tempel te zien zijn, een vindplaats waar naar schatten kan worden gegraven, een leeg stuk oerwoud of een vulkaan. Op elke tegel zijn resten van een pad te zien, in de vorm van stapstenen. Via deze stenen is dat deel van het oerwoud bereikbaar. Hoe meer stapstenen er gepasseerd moeten worden om van tegel naar tegel te gaan hoe meer actiepunten dit kost. Een belangrijke beslissing dus wanneer er een tegel geplaatst moet worden. (een tegel moet overigens bij plaatsing altijd bereikbaar zijn!)

Als speler beschik je bij TIKAL over de volgende acties:

Het plaatsen van een expeditie lid in een basiskamp (1AP).
Het verplaatsten van een expeditielid (1 AP per stapsteen).
Een tempel blootleggen (2 AP).
Een schat delven (2 AP).
Een basiskamp plaatsen (5 AP).
Gedwongen ruilen van schatten (3 AP).
Vindplaats opeisen (6 AP)

Aan jou de eer om te beslissen welke keuzes je gaat maken. Belangrijk om te weten is dat er alleen tempels en schatten mogen worden blootgelegd wanneer de speler de meerderheid aan expeditieleden in dat gebied heeft. Wanneer een tegel word omgedraaid en hier een vindplaats op zichtbaar is, worden er direct schatten geplaatst in de vorm van fiches. Er zijn veel verschillende schatten en een setje dezelfde artefacten levert bij een telling extra punten op. Ook tempels leveren punten op. Naarmate een tempel meer wordt blootgelegd stijgt deze letterlijk op het spelbord en levert meer punten op. De punten voor tempels gelden alleen voor degene met de meeste expeditieleden in dat gebied.

De punten telling in TIKAL is waarschijnlijk anders dan je bij andere spellen gewend bent. Wanneer iemand een vulkaantegel draait volgt er een telling. Iedere speler krijgt nog 10 actiepunten. Na het uitspelen van zijn punten wordt er direct voor die speler gewaardeerd. Zo heeft iedereen gelijke kansen en wordt geluk omtrent het draaien van de tegel behoorlijk beperkt.

Ben je gewend aan het spelmechaniek dan biedt Ravensburger de mogenlijkheid om het spel eens anders te spelen. Bij deze variant worden de tegels niet per beurt omgedraaid maar worden de tegels geveild en bepaald dit ook de volgorde van spelen.

Met TIKAL is Ravensburger erin geslaagd een uiterst strategisch spel neer te zetten dat steeds weer blijft boeien. De prachtige vormgeving en de vele mogelijkheden om te spelen, dragen hier zeker een steentje aan bij. Het materiaal is van degelijke kwaliteit en ook de doos is voorzien van een keurige inlay waar alles precies in past.

Voor de liefhebbers van het betere strategie spel is TIKAL zeker de moeite waard. Veel spellen geven aan dat het vanaf 2 spelers te spelen is, vaak mis je dan toch een deel van het spel. TIKAL daarentegen is zeer goed te spelen met 2 spelers.

Variant

In de handleiding wordt aangegeven dat je een basiskamp mag plaatsen op elke tegel die leeg is. Het is hierbij niet verplicht om een expeditielid op deze plek te hebben staan. Hierdoor kan het gebeuren dat iemand een basiskamp bouwt in de buurt van een plek waar jij al heel veel in geïnvesteerd hebt. Wij raden dan ook aan de volgende variant eens te proberen die het geheel wat meer in balans brengt. Een basiskamp mag alleen geplaatst worden op een lege tegel waar je de meerderheid aan expeditieleden hebt. Zo moet je eerst het oerwoud doortrekken voordat je hier een basiskamp mag plaatsen

R.T.

Spelsoort Aantal spelers
2 - 4