Agenda
Meer informatie, kijk dan hier
Word donateur bij Stichting de Pioniers
Overzicht spelinformatie
::: homepage | spelinfo | recensies | shark :::

SHARK
In 1978 kwam Ravensburger met het aandelenspel SHARK op de markt. Het spel is nooit helemaal de hit geworden die het had moeten zijn. Volgens een woordvoerder van Ravensburger kwam dit door het feit dat de consument nog niet toe was aan een dergelijk speltype. Bij SHARK komt namelijk behoorlijk wat strategie kijken, een beetje geluk en een bepaalde gehaaidheid. Zal de consument nu wel toe zijn aan SHARK?

In SHARK draait het allemaal om geld. Als speculant houdt je nauwgezet de beurskoers in de gaten en koopt én verkoopt aandelen op het juiste moment. Dit juiste moment is cruciaal voor je succes. Hoe gehaaider je speelt des te meer winst jij maakt. Het mooiste is wanneer een deal voor jou perfect uitpakt en voor je mede speculanten funest is.

Tijdens je beurt mag je aan het begin én aan het eind aandelen kopen en verkopen. Echter mag je nooit meer dan 5 aandelen in één beurt kopen. In je beurt moet je ook een gebouw bouwen. Die gebouwen zorgen ervoor dat een bepaald aandeel stijgt. Op het bord ontstaan langzaam ketens van verschillende bedrijven. Hoe groter de keten hoe meer een aandeel opleverd. Wordt een keten door een speler uitgebreid dan levert dit hem provisie op en stijgt het aandeel, wat alle spelers met dit aandeel weer geld oplevert. Gedurende het spel kan het gebeuren dat verschillende bedrijven met elkaar in aanraking komen. En dan begint de ellende. Kleine bedrijven worden op deze manier van de kaart geveegd en de koers van dit aandeel keldert. Iedereen die aandelen in dit bedrijf bezit moet nu gaan betalen. Kan je het niet meer betalen dan moet je je aandelen gedwongen verkopen, Oh ja maar dan wel voor de helft van de huidige waarde!

Laten we er niet omheen draaien SHARK is een geslaagd spel. Om te kunnen winnen heb je strategisch inzicht nodig een beetje geluk en met name een hoop lef. Het leuke aan het spel is dat het verloop volledig afhankelijk is van de spelers zelf en niet van de dobbelstenen. Wanneer een aantal spelers bang worden zullen zij aandelen gaan verkopen en zal je merken dat de koers niet meer stijgt en zelf kan gaan dalen. Op dezelfde manier kan je het geloof in een concern opkrikken door juist hierin aandelen te kopen. Je zal merken dat meerdere spelers gaan volgen en de koers gaat stijgen. Bij SHARK moet je goed kunnen anticiperen op wat andere spelers van plan zijn en gedurende het spel zal er dan ook behoorlijk wat interactie zijn.

Het materiaal dat bij SHARK wordt gebruikt, is keurig verzorgd. Ook het speelbord is lekker overzichtelijk en er is voldoende geld aanwezig zodat je niet steeds loopt te wisselen. Voor de gevorderde speler zijn er extra speelstukken die het mogelijk maken om een variant te spelen. Deze variant is zeker de moeite waard en geeft een speler de mogelijkheid om nog meer strategie toe te passen. SHARK is gemaakt voor 2 tot 6 spelers en is met elk spelersaantal goed in balans. Ondanks dat het spel een bepaald inzicht vereist heeft SHARK een lage drempel en is zo geleerd maar of je het dan ook kan winnen…

Het Ravensburger wederom gelukt om een goede titel voor een scherpe prijs op de markt te zetten. Dit spel is echt een topper!

Rob T.

Spelsoort Aantal spelers