Agenda
Meer informatie, kijk dan hier
Word donateur bij Stichting de Pioniers
Overzicht spelinformatie
::: homepage | spel info | recensies | rolit :::

ROLIT

Goliath, de uitgever, van bekende spellen zoals Rummikub is een ster in het uitgeven van famillie spellen die rond de 20 minuten duren. Ook bij ROLIT is dit gelukt. ROLIT is een verrassend spelletje dat werkt volgens een oud principe. Echt origineel is ROLIT niet, ROLIT is namelijk niets anders dan Othello maar dan ook speelbaar met meer dan twee personen. Dat dit geen afbreuk doet aan het spel en de bijbehorende tacktiek merk je snel genoeg wannneer je met één of meer personen de strijd aangaat. Na één potje spelen heb je snel de neiging om een revanche te willen en voor je het weet ben je een uur verder.

ROLIT is degelijk uitgevoerd zoals we gewend zijn van Goliath en kan dus tegen een stootje. Ook is de doos voorzien van één reserve speelstuk. De handleiding is eenduidig en voorzien van een aantal goede voorbeelden. In twee minuten heb je dit spel geleerd maar dat wil nog niet zeggen dat je het dan ook onder de knie hebt.

ROLIT speelt zich af op een vierkant bord van 8 x 8 vakken. Het is de bedoeling om stenen van de tegenpartij met je eigen stenen in te sluiten. Wanneer dit lukt (dit insluiten kan zowel horizontaal,verticaal als diagonaal) mag je de stenen van de tegenstander(s) in jouw kleur veranderen. Bij Othello leverde dit altijd vervelende situaties op omdat je dan de fiches om moest draaien (van kleur wisselen) en het gebeurde dan ook dikwijls dat je daarna het gehele bord weer moest rechtleggen omdat alle fiches verschoven waren. Bij ROLIT hebben ze dat perfect opgelost! De vlakken zijn vervangen door gaten en de fiches zijn vervangen door een soort balletjes die alle voorzien zijn van 4 kleuren, wanneer je nu speelstukken insluit hoef je enkel en alleen maar de goede kant van de balletjes boven te draaien waardoor het een stuk aangenamer speelt. De winnaar is degene die aan het eind van het spel de meeste speelstukken van zijn eigen kleur op het bord heeft weten te houden.

ROLIT is een goed famillie/ gezelschapspel dat het ook bij doorgewinterde speler goed doet. Het biedt voldoende uitdaging en geeft je de mogelijkheid om te groeien in je spel. Tot het einde toe blijft het spannend en ook de balans bij 2/3 of 4 spelers is goed. Wel is het zo dat naarmate er meer spelers meedoen het spel ook automatisch ingewikkelder wordt.

Benieuwd? Volg dan een korte cursus!

R.T.

Spelsoort Aantal spelers