De Spelbreker, een website van Stichting de Pioniers
Toernooi Catan Midnight ExpressOverzicht spelinformatieDe Spelbreker, een website van Stichting de Pioniers

Startpagina De Spelbreker
Wie zijn die Pioniers
Spelbreker nieuws
Agenda
Meer informatie, kijk dan hier
Word donateur bij Stichting de Pioniers
Overzicht spelinformatie
::: homepage | spelinfo | recensies | land unter :::  

 
LAND UNTER
In dit spel is het pompen of verzuipen. Een klein inschatting foutje en het water staat tot aan je lippen. Je moet met LAND UNTER letterlijk het hoofd boven water houden en dat is lang niet makkelijk. Het vreemde is wel, dat voor een land als Nederland met zijn polders en dijken, het spel uit Duitsland moet komen.

Het spelmechaniek is eenvoudig van opzet. Je moet een kaart beslist zien te krijgen of in andere gevallen beslist niet! Maar zo zit iedereen aan tafel en je wilt je beste kaarten natuurlijk ook niet direct gebruiken. Het draait om een factor geluk; wat gaat die ander doen? En wat strategie; wat moet de ander nu doen.

De speelkaarten worden verdeeld in drie groepen. Je hebt:

  1. reddingsboei kaarten, als je verzuipt is dit je enige redding;
  2. LAND UNTER kaarten met daarop een cijfer dat de waterstand aangeeft;
  3. biedkaarten, om te kunnen bieden (of onderbieden) op LAND UNTER kaarten.

In de spelvoorbereiding krijgt iedere speler 12 biedkaarten(3). Op deze kaarten staan soms symbolen in de vorm van één hele reddingsboei of een halve. Deze symbolen bepalen het aantal reddingsboei kaarten(1) dat je kan inzetten om je voeten droog te houden.
De LAND UNTER kaarten(2) worden geschut en in het midden van de tafel gelegd. Daarna worden twee LAND UNTER kaarten omgedraaid waarop geboden moet worden.

Op LAND UNTER kaarten(2) staat één groot nummer, de waterstand, met een waarde van 1 t/m 12. De speler met de hoogste waterstand in die ronde moet een reddingsboei inzetten. Dus afhankelijk van je huidige waterstand en de twee waterstanden die op tafel liggen, moet je een keuze maken hoeveel je wilt bieden(3) op één of geen van de twee kaarten.

Het bieden gebeurt blind, daartoe kiest iedere speler een biedkaart(3) en legt deze blind op tafel. Daarna worden deze kaarten om gedraaid en bekeken welke speler het hoogste en één na hoogste bod heeft gedaan. De speler met het hoogste bod mag als eerste één van de twee LAND UNTER kaarten kiezen. Veelal is dit de kaart met de laagste waterstand. De speler met het één na hoogste bod neemt de overgebleven kaart.

Vervolgens wordt gekeken welke speler in die ronde de hoogste waterstand heeft en moet dan vervolgens een reddingsboei inzetten. Heeft deze speler geen reddings boeien meer dan ligt deze uit het spel.

Het kan dus voorkomen dat de speler met het laagste bod, ineens met zijn voeten in het water staat omdat zijn waterstand, verkregen uit een vorige ronde, hoger is dan om de waterstanden waarop zojuist gespeeld is.

De biedkaarten(3) hebben een waarde van 1 t/m 60 en komen maar éénmaal voor. Met de kaart waarde 1 weet je dus zeker dat je geen kaart hoeft te pakken. Heb je kaart 60 op hand, dan weet je zeker dat je als eerste een kaart mag pakken. Het probleem zit 'm in de kaarten die ertussen liggen. Als je zeker wilt zijn van een LAND UNTER kaart, om daarmee je waterstand te verlagen, wil je natuurlijk ook weer niet te hoog inzetten.
Dilemma's dus, pompen of verzuipen! En dat maakt het nu zo een leuk spel. Want het water staat je zo aan de lippen. Het is opletten geblazen en een beetje geluk.

Ook is het grappig in dit spel, dat je het volgende spel speelt met de kaarten van je linker buurman. Met de kennis van de kaarten die je rechterbuurman heeft (jouw oude setje) en het huidige setje zou je je voordeel kunnen halen. Ware het niet dat je medespelers het zelfde zullen doen.

Pieter.

 
Spelsoort Aantal spelers
3 - 5
Minimum leeftijd
10+
Speelduur
Spel type:

Strategie
Geluk
Kennis
 
Categorie:
Gezelschapsspel
 
Uitgever / Auteur :
Berliner Spielkarten / Stefan Dorra
Adviesprijs € ?




Oops water niveau 8!
Waardering:

   
Wim   8 8 8 8  
Henk   8 8 8 8  
Pieter   8 8 8 7  
Jennie   7 8 7 8  
Hoe zeg je snel 'Het schip zinkt' ....... blup blup blup.
 
Zie ook:
-

 

© 2006 De Spelbreker  

Kamper GUI website ontwerp & realisatie, Kamper GUI