Meer informatie, kijk dan hier
Word donateur bij Stichting de Pioniers
Overzicht spelinformatie
::: homepage | spelinfo | recensies | hick hack in gackelwack :::

HICK HACK in Gackelwack
We bevinden ons in hoenderhok Gackelwack en daar waggelt een troep pluimvee rond.
En waar pluimvee is, zijn ook vossen. De kippen eten hun buiken rond met het graan dat overal voor het oprapen ligt en de vossen.... tja die lusten wel een kippenboutje. Maar er is ook concurrentie, de eenden, fazanten, kippen en kalkoenen kunnen het graan wel met elkaar delen, en lukt dat een keer niet, dan vechten ze er om. De vossen echter, dulden geen andere vossen in de buurt. Zij vallen elkaar meteen aan en hopen met een vette buit ervan door te gaan. En wie heeft nu uiteindelijk het meest kunnen eten?

Dat is waar het in dit spelletje om draait. De boerderij wordt voorgesteld door zes vierkante tegels met een verschillende kleur rand erom heen. Het graan bestaat uit houten blokjes en de dieren staan op kaarten afgebeeld. Dat is meteen al het (degelijke) speelmateriaal. Op ieder van de zes tegels wordt per ronde willekeurig een houten blokje gelegd. Er zijn drie kleuren blokjes: groen levert 1 punt op, blauw 2 punten en gele blokjes zijn 3 punten waard aan het eind van het spel.

De spelers krijgen vijf kaarten in de hand. Op deze kaarten staan vogels of vossen met een bepaalde waarde. Bovendien hebben de kaarten de kleuren die overeenkomen met de zes kleuren van de tegels. Als je een blauwe kaart speelt, dan ga je voor het blauwe vak. Speel je een rode kaart, dan voor het rode vak, enz. Iedere speler kiest een kaart uit die hij wil spelen en legt deze dicht voor zich neer. Als iedereen dat heeft gedaan, worden de kaarten tegelijkertijd open gedraaid. Nu wordt vak voor vak afgewerkt. Heb jij bijvoorbeeld een groene kip gespeeld en verder heeft niemand een groene kaart gekozen, dan mag jij al het graan hebben (de houten blokjes) die op het groene vak liggen. Zijn er meer mensen met vogels voor hetzelfde vak, dan kunnen ze proberen om het graan zo eerlijk mogelijk te verdelen, of ze gaan er om vechten. In dat geval gooien die spelers met een dobbelsteen. De uitkomst wordt bij de waarde van de kaart opgeteld en de hoogste score krijgt tenslotte alle blokjes van dat veld. Tot zover gaat alles nog goed. Maar... de vossen zijn een groot gevaar. Want vossen eten geen graan, maar lusten wel graag kippen en ander gevogelte. Als er voor een bepaald vak één of meer vogels zijn gespeeld en ook een vos, dan vreet de vos de vogels op, voordat ze ook maar een graantje hebben kunnen opeten. De blokjes blijven dus liggen op het vak en de vos krijgt als beloning de kaarten van de opgegeten buit. De waarde op de gewonnen kaarten tellen aan het eind van het spel (naast de houten blokjes) als winstpunten. Zijn er echter meerdere vossen gespeeld voor een vak en er zijn ook vogels aanwezig, dan gaan de vossen erom vechten. Zij verdelen nooit een buit. Ook hier wordt gedobbeld en de uitkomst wordt weer opgeteld bij de waarde van de vossenkaarten. De hoogste score krijgt alle vogels uit dat vak. Worden er nu vossen gespeeld in een vak waar geen vogels komen, dan gaan de vossen, net als de kippen die niet worden opgegeten, naar de aflegstapel.

Er is nog één type vogel die ook van belang is: de angsthaas. Deze is zo bang voor de vos, dat hij razendsnel het kleinste graantje pikt (één groen blokje) en dan maakt dat hij wegkomt. Al het andere graan laat hij liggen. Als er een vos is, dan vreet dat angstige beestje nog net zijn groene graantje, maar wordt daarna verslonden. Toch is de vos hier niet gelukkig mee, want deze vogels leveren minpunten op.

Nadat alle vakken zijn afgewerkt, worden de kaarten (behalve de opgegeten kippen) op een aflegstapel gelegd. Iedere speler krijgt er een nieuwe kaart bij en op alle vakken wordt er weer een nieuw blokje gelegd. Als een vak niet is leeg gegeten de vorige ronde, dan blijven die blokjes liggen en komt er gewoon een blokje bij. Zo wordt een vak steeds aantrekkelijker, maar ook gevaarlijker, want de vossen zullen daar ook eerder jagen.

Het spel gaat door totdat de laatste blokjes zijn neergelegd op de tegels. Die ronde wordt nog uitgespeeld en dan is het afgelopen. Iedereen telt nu zijn punten (blokjes + de waarde van de opgegeten vogels) en degene met de meeste punten wint.

Het leuke aan dit spelletje is dat het met simpel materiaal en weinig regels ontzettend veel speelplezier oplevert. Het is heel hilarisch. Je probeert in te schatten wat een ander gaat doen en natuurlijk zit je daar dan naast en gaat je mooie plan niet door. Maar anderen letten ook op jou en daardoor kan je ze proberen om de tuin te leiden. Soms ligt een vak zo vol met graan dat iedereen denkt dat er vast wel iemand naar toe gaat met een fazant of zo, dus staan er bij het bekendmaken van de kaarten ineens drie vossen en niet één vogel. Dag vossen... Soms zit je ook met een aantal vogels te strijden om één of twee simpele blokjes, terwijl elders veel meer viel te halen, maar ja... niemand durfde. Kortom: lekker onvoorspelbaar en daardoor ieder keer weer lol om de uitkomsten.

HICK HACK in Gackelwack is dus een grappig snel spelletje dat je het beste met minstens 3 of 4 spelers kunt spelen (5 en 6 werkt ook prima). Het kan in theorie ook wel met 2 spelers, maar dan is het lang zo leuk niet. Het is het perfecte spelletje als afsluiting van een leuke spellenavond of zomaar even tussendoor. Verslavend is het ook, want na het eerste potje wil bijna iedereen meteen een tweede poging wagen!

"Zullen we even Hickhack-en" klinkt het dan ook regelmatig bij ons in Kampen. En terecht, want het is een klein maar fijn toppertje!

NB Het is een Duits spelletje, maar behalve de regels komt er geen (Duitse) tekst in voor. De vertaling van de regels kan je downloaden van het internet (www.vlaams-spellenarchief.be). Het is dus prima te spelen, ook al ben je niet goed in Duits.

Det

Spelsoort Aantal spelers
2 - 6