Rechercheur de Cock van het bekende bureau aan de Amsterdamse
Warmoesstraat stapte lichtelijk geïrriteerd de grote
recherchekamer binnen. Hij wist al wat hem te wachten stond.
Met een zwaai mikte hij z'n oude hoedje naar de kapstok
en trok zijn regenjas uit. Vledder keek op van zijn toetsenbord.
"Je bent laat. had je d'r geen zin in vandaag?"
De Cock bromde wat en zakte vermoeid in z'n stoel. Vledder
ging vrolijk verder: "'t is weer raak hè? Buitendam
heeft dit keer maar liefst 12 dossiers kwijt gemaakt. En
alle gegevens liggen door elkaar over heel Amsterdam verspreid."
De grijze speurder knikte gelaten. Toen keek hij de jonge
rechercheur geamuseerd aan en sprak: "Nou ja, Dick,
dan hoeven we ons in elk geval niet te vervelen!" Hij
grijnsde en vervolgde: "Vooruit jongen, werk aan de
winkel. Haal jij maar vast een auto
."
De combinatie bordspel en moord levert in negen van de
tien gevallen een vorm van Cluedo op. Bij BAANTJER, DE COCK
EN HET MOORDSPEL zijn ze uitgegaan van een geheel ander
principe en het is daarmee Goliath gelukt om een geheel
nieuw familiespel op de markt te zetten. Bij dit spel is
het namelijk niet de bedoeling om een moord op te lossen,
het is de bedoeling om verschillende dossiers over moordzaken
weer compleet te krijgen. De 12 daders zijn bekend, welk
moordwapen ze hebben gebruikt ook maar wie heeft welke moord
gepleegd? De kneep (met KAANNNEEPEE) zit hem in het feit
dat een aanwijzing of een moordwapen zowel bij het ene als
bij het andere dossier past. Aan jou de taak om uit te zoeken
wat bij wat hoort. Heb je een dossier compleet dan kan je
één van de daders inrekenen.
In BAANTJER, DE COCK EN HET MOORDSPEL krijgt iedere speler
(rechercheur) 3 moorddossiers toegewezen. Alle dossiers
zijn voorzien van een lekker smeuïg verhaal dat erg
grappig leest. Elk dossier is op zijn beurt weer verbonden
aan een moordlocatie. Als speler scheur je met je auto door
Amsterdam (Vledder aan het stuur) en beweeg je je auto a.d.h.v.
het aantal ogen dat met een dobbelsteen word gegooid. Eenmaal
aangekomen op je locatie lees je je dossier voor en draai
je een putdeksel om waar je je eerste aanwijzing vindt over
het soort moordwapen.
Nu je weet welk soort wapen er is gebruikt kan je op zoek
gaan naar verloren aanwijzingen van dokter Den Koninghe
(de patholoog anatoom) en van wachtcommandant brigadier
Jochems (de Baliemedewerker). En vergeet natuurlijk ook
het moordwapen zelf niet. Heb je al deze gegevens gevonden
dan kan je de dader in kwestie aanhouden en drinkt de Cock
hierop een cognacje.
Op de weg naar een locatie kom je tijdens je rit rode en
groene vakjes tegen. Kom je op een rood vakje dan mag je
een moordwapenkaart trekken en deze bij een open dossier
neerleggen. Elke moordwapenkaart laat de helft van een moordwapen
zien, het kan dus gebeuren dat een ander de andere helft
vindt
Past het moordwapen niet bij je dossier dan
kan je het ook weer afleggen. Je mag namelijk maar twee
van moordkaarten per dossier in je bezit hebben.
Kom je in BAANTJER, DE COCK EN HET MOORDSPEL op een groen
vakje dan mag je een aanwijzingskaart trekken. Er zijn verschillende
soorten aanwijzingen: Den Koninghe , over hoe het slachtoffer
is vermoord; wachtcommandant brigadier Jochems, over getuigen
die iets gezien hebben. Van beide mag je maar 1 kaart per
dossier in je bezit hebben. Overigens kan je ook een aanwijzing
van de kroegbaas smalle Lowietje krijgen, dat meestal resulteert
in een goeie tip die je direct mag uitspelen of van Commissaris
Buitendam dat niet zulke positieve gevolgen kan hebben voor
je onderzoek (de Cock, eruit!)
Al rijdend door de stad scharrel je dus alle aanwijzingen
bij elkaar. Ook is er een mogelijkheid om aanwijzingen van
een ander af te pakken. Een leuk gegeven is dat wanneer
iemand een moordzaak afsluit jouw aanwijzingen ineens niet
meer hoeven te kloppen. Haast is dus geboden. De speler
die als eerste zijn/haar dossiers kan sluiten wint en wordt
uitgeroepen tot de enige, echte De Cock
. Met ceeooceekaa!
BAANTJER, DE COCK EN HET MOORDSPEL is een leuk familiespel
maar geen hersenkraker, hierdoor is het wel weer geschikt
om met kinderen te spelen die dit spel wel eens als zeer
spannend kunnen ervaren. Het materiaal is keurig verzorgd
en van goede stevige/kwaliteit. Ook het ontwerp sluit goed
aan bij het verhaal. Zowel in het spel als in de handleiding
zit een bepaalde humor waardoor het geheel erg grappig aandoet.
Wel mist het spel enige mate van interactie waardoor het
spel soms vaart verliest.
Variant
Om wat meer interactie in het spel te krijgen kan je de
volgende variant eens proberen: Het is in het spel slechts
toegestaan om kaarten van een tegenspeler af te pakken wanneer
hij/zij op één van jouw moordlocaties terechtkomt.
In deze variant mag je ook kaarten van een speler afpakken
wanneer jij met je auto de ander inhaalt. Gentlemen start
your engines!