Agenda
Meer informatie, kijk dan hier
Word donateur bij Stichting de Pioniers
Overzicht spelinformatie
::: homepage | spelinfo | recensies | baantjer, de cock en het moordspel :::

BAANTJER, DE COCK EN HET MOORDSPEL

Rechercheur de Cock van het bekende bureau aan de Amsterdamse Warmoesstraat stapte lichtelijk geïrriteerd de grote recherchekamer binnen. Hij wist al wat hem te wachten stond. Met een zwaai mikte hij z'n oude hoedje naar de kapstok en trok zijn regenjas uit. Vledder keek op van zijn toetsenbord. "Je bent laat. had je d'r geen zin in vandaag?" De Cock bromde wat en zakte vermoeid in z'n stoel. Vledder ging vrolijk verder: "'t is weer raak hè? Buitendam heeft dit keer maar liefst 12 dossiers kwijt gemaakt. En alle gegevens liggen door elkaar over heel Amsterdam verspreid." De grijze speurder knikte gelaten. Toen keek hij de jonge rechercheur geamuseerd aan en sprak: "Nou ja, Dick, dan hoeven we ons in elk geval niet te vervelen!" Hij grijnsde en vervolgde: "Vooruit jongen, werk aan de winkel. Haal jij maar vast een auto…."

De combinatie bordspel en moord levert in negen van de tien gevallen een vorm van Cluedo op. Bij BAANTJER, DE COCK EN HET MOORDSPEL zijn ze uitgegaan van een geheel ander principe en het is daarmee Goliath gelukt om een geheel nieuw familiespel op de markt te zetten. Bij dit spel is het namelijk niet de bedoeling om een moord op te lossen, het is de bedoeling om verschillende dossiers over moordzaken weer compleet te krijgen. De 12 daders zijn bekend, welk moordwapen ze hebben gebruikt ook maar wie heeft welke moord gepleegd? De kneep (met KAANNNEEPEE) zit hem in het feit dat een aanwijzing of een moordwapen zowel bij het ene als bij het andere dossier past. Aan jou de taak om uit te zoeken wat bij wat hoort. Heb je een dossier compleet dan kan je één van de daders inrekenen.

In BAANTJER, DE COCK EN HET MOORDSPEL krijgt iedere speler (rechercheur) 3 moorddossiers toegewezen. Alle dossiers zijn voorzien van een lekker smeuïg verhaal dat erg grappig leest. Elk dossier is op zijn beurt weer verbonden aan een moordlocatie. Als speler scheur je met je auto door Amsterdam (Vledder aan het stuur) en beweeg je je auto a.d.h.v. het aantal ogen dat met een dobbelsteen word gegooid. Eenmaal aangekomen op je locatie lees je je dossier voor en draai je een putdeksel om waar je je eerste aanwijzing vindt over het soort moordwapen.

Nu je weet welk soort wapen er is gebruikt kan je op zoek gaan naar verloren aanwijzingen van dokter Den Koninghe (de patholoog anatoom) en van wachtcommandant brigadier Jochems (de Baliemedewerker). En vergeet natuurlijk ook het moordwapen zelf niet. Heb je al deze gegevens gevonden dan kan je de dader in kwestie aanhouden en drinkt de Cock hierop een cognacje.

Op de weg naar een locatie kom je tijdens je rit rode en groene vakjes tegen. Kom je op een rood vakje dan mag je een moordwapenkaart trekken en deze bij een open dossier neerleggen. Elke moordwapenkaart laat de helft van een moordwapen zien, het kan dus gebeuren dat een ander de andere helft vindt… Past het moordwapen niet bij je dossier dan kan je het ook weer afleggen. Je mag namelijk maar twee van moordkaarten per dossier in je bezit hebben.

Kom je in BAANTJER, DE COCK EN HET MOORDSPEL op een groen vakje dan mag je een aanwijzingskaart trekken. Er zijn verschillende soorten aanwijzingen: Den Koninghe , over hoe het slachtoffer is vermoord; wachtcommandant brigadier Jochems, over getuigen die iets gezien hebben. Van beide mag je maar 1 kaart per dossier in je bezit hebben. Overigens kan je ook een aanwijzing van de kroegbaas smalle Lowietje krijgen, dat meestal resulteert in een goeie tip die je direct mag uitspelen of van Commissaris Buitendam dat niet zulke positieve gevolgen kan hebben voor je onderzoek (de Cock, eruit!)

Al rijdend door de stad scharrel je dus alle aanwijzingen bij elkaar. Ook is er een mogelijkheid om aanwijzingen van een ander af te pakken. Een leuk gegeven is dat wanneer iemand een moordzaak afsluit jouw aanwijzingen ineens niet meer hoeven te kloppen. Haast is dus geboden. De speler die als eerste zijn/haar dossiers kan sluiten wint en wordt uitgeroepen tot de enige, echte De Cock …. Met ceeooceekaa!

BAANTJER, DE COCK EN HET MOORDSPEL is een leuk familiespel maar geen hersenkraker, hierdoor is het wel weer geschikt om met kinderen te spelen die dit spel wel eens als zeer spannend kunnen ervaren. Het materiaal is keurig verzorgd en van goede stevige/kwaliteit. Ook het ontwerp sluit goed aan bij het verhaal. Zowel in het spel als in de handleiding zit een bepaalde humor waardoor het geheel erg grappig aandoet. Wel mist het spel enige mate van interactie waardoor het spel soms vaart verliest.

Variant

Om wat meer interactie in het spel te krijgen kan je de volgende variant eens proberen: Het is in het spel slechts toegestaan om kaarten van een tegenspeler af te pakken wanneer hij/zij op één van jouw moordlocaties terechtkomt. In deze variant mag je ook kaarten van een speler afpakken wanneer jij met je auto de ander inhaalt. Gentlemen start your engines!

Spelsoort Aantal spelers
2-4
Minimum leeftijd